Sleuteltje 36,

Tinto senor??, "Por favor.. muchos grazias". Ken wel een bakkie gebruiken!! Het is 's middags 1 uur en het komt met bakken uit de hemel.
Kut weer, net nou ik moet sleutelen. Half onder een afdakkie op slippertjes ga ik toch maar aan de gang aan 1 kant van de brommer. Om 3 uur is ie kaal en het wordt droog dus kan ik eindelijk naar de rechterkant om de waterpomp, oliefilter, deksel en koppeling te demonteren. Op de krukas zit een wel erg grote moer. Nummertje 36.(?) Heb ik niet bij me maar als ik de borgplaat wil losslaan kom ik er achter dat jantje japanner ook geen 36 in z'n gereedschapskissie had. Die moer zit helemaal niet vast!!! Met z'n kleine handjes erop gedraaid en de borgplaat een klap gegeven. Ziezo, wie dan leeft wie dan zorgt.. Nogal wiedes dat je Yamaha zo trilt en rare geluiden maakt. Er zit een dubbel tandwiel, 1 met een schokdemper om de balansas aan te drijven en eentje die het koppelingshuis opgang helpt. De vierkante spie is helemaal ruim. Ik keer de spie om en leen een gruwelijke grote moordenaar en draai de moer op z'n plek, borgen en als een gek 't hok weer in elkaar. Om 8 uur 's avonds komen er dikke ploffen uit de 100 mm boring en de Yamaha heeft nog nooit zo geklonken. Hij fluit een beetje maar ik fluit gewoon terug en hij is verders als nieuw!! Echt waar!!

Het koppelingsdeksel had ik er al een keer eerder af gehad voor dat trillen maar kon niets vinden. Je zag ook niets. Alles netjes op z'n plek, dus niet. Beetje slordig. Had ik nog wat doorgereden dan moest er even goed een nieuwe krukas in. Spiebaan verrot. Gelukkig is een spie altijd vrij zacht t.o.v de geharde krukas.

Kortom, planken maar weer. Onverslijtbaar joh zo'n Yamaha!!!





Motorgeluid na reparatie!!